Opleiding Systemisch Werken (Blok I en II)

Familie- & Organisatieopstellingen

 

– Familieopstellingen
– Organisatieopstellingen
– Structuuropstellingen

 

Maar ook systemisch werken met kinderen en nog veel meer interessante onderwerpen!

Opleidingsinsformatie

 

Tijden en locatie

De opleidingsdagen starten om 09.30 uur en eindigen om 17.00 uur. De opleidingslocatie is gelegen aan Kerkstraat 7, 6561 CC te Groesbeek

​Bekijk opbouw & data

Kosten

Blok I. Familieopstellingen

10 lesdagen – € 1.999,-  + 1 extra oefendag

(Blok 1 wordt afgesloten met een korte tussentijdse test)

Blok II. Talent, werk & organisatie opstellingen

8 dagen – € 1.600,- + 1 extra oefendag

(inclusief examen)

Gehele Systemisch werken Opleiding (Blok I & II)

Schrijf je je meteen in voor de hele Systemisch werken Opleiding (Blok I & II) ontvang je een korting en bedraagt je investering maar € 3.299,-

Inbegrepen zijn:

  • uitgebreide manual

  • uniek handboek

  • kaartenset tafelopstellingen

  • uitgebreide vegetarische/biologische lunch

  • onbeperkt koffie/thee en lekkere versnaperingen

  • examenskosten

  • erkend diploma tot opsteller indien de opleiding succesvol is afgerond

De aanschaf van boeken, dvd’s, materiaal voor bv. de 1-op-1 opstellingen e.a. is facultatief en worden deels tijdens de opleiding aangeboden.

Accreditatie

Geaccrediteerd door de KTNO nr. K9332. Ect’s 32,5.

Trainers

De hoofdtrainer is Jolanda Vleugel, tevens directeur van het Opleidingsinstituut voor Integrale Coaching & Therapie.

Daarnaast is Judith de Haas onze vaste trainer op het gebied van Systemisch Werken en Maartje Aquarius ondersteunt de groepen als mentor.

Programma

 

Blok I Familieopstellingen         

Tijdens deze dagen ga je o.a. leren een opstelling te begeleiden. Door met respect te kijken naar wat er is, het innemen van andere posities, verlossende uitspraken en rituelen, de juiste interventiezinnen gericht aan het systeem, kunnen verstrikkingen opgehelderd worden.

In een familieopstelling wordt een persoonlijk vraagstuk opgesteld. Thema’s in relatie tot partners, ouders, kinderen, ziekten kunnen verstrikkingen geven. Alles wat verdrongen of onderdrukt wordt in een familie is onbewust en via ons verstand niet makkelijk toegankelijk.

Via een opstelling wordt dit onbewuste beeld zichtbaar en komt de informatie in het bewustzijn. Met deze informatie worden oplossingen gezocht en gevonden en werkt men toe naar een harmonisch beeld. Dit beeld wordt opgenomen door de cliënt en geeft vrijheid in gevoel en gedrag. Precies zoals het oude beeld ons leven onbewust bepaalde, zo bepaalt nu het nieuwe beeld ons leven. Om dit te bereiken worden ophelderende zinnen gebruikt. Deze hebben als functie verstrikkingen aan de oppervlakte te brengen en deze adequaat te uiten. Ze worden in afstemming met de representanten gevonden. Wat door een opstelling bewust wordt is een persoonlijke aangelegenheid, uitmondend in een eigen groeiproces.

Deze werkvorm is zeer geschikt om duidelijkheid te krijgen over persoonlijke problematiek, loopbaanvragen, terugkerende angsten en valkuilen.

Werkwijze en werkvormen

Vanaf het begin van de jaaropleiding systemisch werken wordt er met alle thema’s veel geoefend en veelal zijn we ons eigen ‘oefenmateriaal’. Cursisten brengen eigen vraagstukken in waarmee we aan de slag gaan. Dat houdt in dat je veel te weten komt over je eigen patronen in je leefgebieden en over jou en je familie.Theorie, kennis, ervaring en inzichten over de ‘oerwetten’ en dynamiek van systemisch werken combineren we zoals gezegd met veel oefenen in kleine groepen en 1-op -1 werkvorm.

Doelstelling Familieopstellingen

Het doel is dat je na afloop op integere, verantwoorde wijze in staat bent een opstelling te begeleiden. Met in achtneming van de juiste houding, respect en eerbied voor de principes van systemisch werk en deze inzet. Aan deze aspecten besteden we veel aandacht.

De inhoud in trefwoorden   

De techniek van het opstellen

  • Systemisch waarnemen

  • Systemische vragen leren stellen

  • Onderscheid tussen waarneming en interpretatie van de waarneming

  • Het Lege Midden

  • Verloop van een opstelling/ Begin opstellingen start bespreken

  • Waarnemen van het effect van een interventie in de opstelling

  • Systeemenergie waarnemen bij het maken van een genogramDynamiek van het opstellen

  • Fenomenologisch waarnemen en de belangrijkste inzichten van Bert Hellinger, namelijk die van de verschillende gewetens met hun aspecten van binding, ordening en balans.

​De juiste houding als opsteller

  • De ingangsvraag

  • Hoe voer ik een inleidend gesprek en kom ik in contact met de systeemenergie?

  • Leiden van een opstelling

  • Hoe stel je op?

  • De plaats in het systeem

  • In contact komen met het veld/systeemenergie

  • Hoe leid ik in een opstelling iemand naar een bepaalde plaats in de constellatie en wat is het effect op de representanten?

  • Hoe herken ik primaire, secundaire en systemische emoties?

  • Het verhelderen van innerlijke keuzes tijdens het begeleiden van de eerste stappen in een opstelling

Diverse werkvormen

  • Diverse mini-opstellingen

  • Eén-op-één opstellingen

  • Tafelopstellingen

  • Werken met representanten

  • Dynamieken in de werkvormen:

  • Geen plaats in het systeem

  • Schuld – onschuld

  • Noodlot, loyaliteit en verstrikking

  • Geheimen

  • Werken met visualisaties

Blok II Organisatieopstellingen

 

Organisatieopstellingen zijn effectief bij verschillende soorten vragen of problemen. Verder zijn de organisatieopstellingen toepasbaar op verschillende lagen in de organisatie. Bijvoorbeeld bij een eenmanszaak, een eigen praktijk, waar je zoveel rollen zelf in moet vullen maakt het inzichtelijk waar wel of juist geen flow is.

Middels een bedrijfs- of Organisatieopstelling krijg je, op snelle en indrukwekkende manier, inzicht in de wisselwerking van het organisatiesysteem. Opstellingen laten zien wat er in de onderstroom speelt. Je krijgt zicht op de werkelijke aard van knelpunten. Ook zie je de mogelijkheden van onbenut potentieel, kansen en mogelijkheden die in het systeem aanwezig zijn. Minstens zo belangrijk is de toevoeging aan je gereedschapskist waar jouw cliënten onmiddellijk wat aan hebben.

Deelname aan deze cursus opstellingen vergroot je inzicht- en het vermogen je als opsteller in dienst te stellen ten behoeve van o.a.:

  • organisatievraagstukken

  • visie, missie, focus en doelstellingen op één lijn brengen

  • talenten herkennen en succesvol inzetten

  • verborgen talenten zichtbaar maken

Tijdens deze dagen worden onderstaande uitgangspunten uitvoerig behandeld:

  • Verschillen tussen organisatie- en familiesystemen

  • Verschillende dynamieken binnen Organisatieopstellingen.

  • Verlossende uitspraken en rituelen.

  • Interventiezinnen

Werkwijze en werkvormen

Ook op deze trainingsdagen gaan we naast de theorie, kennisoverdracht, uitwisseling van ervaring over ‘oerwetten’ van organisaties veel oefeningen en opstellingen. Aan de hand van casussen en vragen die deelnemers inbrengen, maar er kan ook door een gast een casus worden ingebracht.

Doelstelling Organisatieopstellingen

Leren Systemisch kijken en handelen – inzicht in wat zich werkelijk afspeelt.

Programma Talent/Werk Opstellingen

Tussen de opleidingsdagen word je geacht te oefenen. Je ervaringen deel je met de groep voor intervisie en feedback. De inhoud in trefwoorden:

  • Familieopstellingen; de uitgangspunten op een rij vergeleken met organisaties.

  • Organisatieopstellingen; de uitgangspunten op een rij.

  • Welke dynamiek kun je tegenkomen in een organisatie, wat zijn de interventie mogelijkheden.

  • Het stellen van de juiste vragen.

  • Wanneer kies je voor een opstelling in een organisatie? O.a.: bedrijfsproblemen, advies en supervisie, eigen zaak of praktijk, conflictoplossingen, marketing.

  • Hiërarchie, onderlinge verhoudingen in een organisatie.

  • Oefenen met opstellen, casuïstiek ingebracht door deelnemers of gast.

  • Oefenen met opstellen van je eigen praktijk 1; oprichter (visie/missie), de praktijk of zaak, cliënten.

  • Oefening opstelling eigen praktijk/zaak 2; eigenaar/oprichter, praktijk, neiging, omzet/geld.

  • Talentopstellingen; uiting geven aan je talenten, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen functie, ruimte voor ontwikkeling andere (verborgen) talenten, over welke talenten kan je vrij beschikken?

  • Oefening talentopstellingen; talent, focus, succes.

  • Oefenen met groepen en representanten.

  • Vragen en opleidingswensen van cursisten over organisatieopstellingen komen aan bod.

Tijdens de training ‘Organisatie opstellingen’ krijg je inzicht in waar het werkelijk om draait in organisaties, ook in jouw praktijk/organisatie. Je leert dit als opsteller toe te passen bij organisatievraagstukken die je cliënten inbrengen. In relatie tot je eigen praktijk of baan hebben we onderstaand programmaonderdeel ingelast.

  • Zonder oordeel ga je zien waar de schoen wringt.

  • Je deelname stelt je in staat om nieuwe oplossingen te ontdekken en te ervaren waar jouw leiderschap nodig is/ geroepen wordt.

  • Je gaat ontdekken wat jouw unieke bijdrage is, wat jouw potentieel en talenten zijn, zodat je in staat bent deze te realiseren.

  • Je geleerde kennis over de dynamiek van de organisatieopstellingen kun je meteen toepasbaar te maken in jouw praktijk.

  • Last but not least, wat je kunt doen om je plezier en vitaliteit in je werk nieuw leven in te blazen.

Voor wie?

 

Niveau en doelgroep

​Deze opleiding heeft een HBO opleidingsniveau en is gericht op zowel persoonlijke als professionele ambities voor verschillende beroepsgroepen die beroepsmatig te maken hebben met systemen (familie en/of organisatie): therapeuten, docenten, coaches, organisatieadviseurs, (HRM) managers, bedrijf – of sociaalmaatschappelijk werkers, (kinder) psychologen.

Vrijstelling

Wanneer je ergens anders een opleiding hebt gevolgd is vrijstellingen mogelijk in overleg. Neem hiervoor contact met ons op. We gaan het individueel bekijken en bespreken.

Opbouw en Data

 

Opleidingsduur en studiebelasting

Het jaarprogramma bestaat uit 18 lesdagen & 2 oefendagen

Blok I:  Familieopstellingen 10 lesdagen en 1 oefendag

Blok II: Organisatieopstellingen 8 lesdagen en 1 oefendag

Examen

Aan het slot van dit jaarprogramma wordt een theorie- en een praktijkexamen afgenomen. Om in aanmerking te komen voor het diploma dien je minimaal 80% aanwezig te zijn, minimaal drie verslagen ingediend te hebben van opstellingen die jij begeleid hebt en een reflectieverslag te schrijven.

 

Trainers:

Hoofdtrainer:    Jolanda Vleugel

Trainer:              Judith de Haas

Mentor:              Maartje Aquarius

Data:  ​​

Jaaropleiding systemisch werken start januari 2026

​ Blok I:

  • 26 & 27 januari 2026

  • 23 & 24 februari 2026

  • 23 & 24 maart 2026

  • 20 & 21 april 2026

  • 13 mei 2026 (extra oefendag)
  • 22 & 23 juni 2026

Blok II:​

  • 14 & 15 september 2026

  • 12 & 13 oktober 2026

  • 9 & 10 november 2026

  • 25 november 2026 (extra oefendag)

  • 14 & 15 december 2026

 

Jaaropleiding systemisch werken start september 2026

Blok 1:

  • 3 & 4 september 2026
  • 1 & 2 oktober 2026
  • 5 & 6 november 2026
  • Oefendag: 18 november 2026
  • 3 & 4 december 2026
  • 7 & 8 januari 2027

Blok 2:

  • 4 & 5 februari 2027
  • 4 & 5 maart 2027
  • 8 & 9 april 2027
  • Oefendag: 21 april 2027
  • 20 & 21 mei 2027

 

 

Lopende opleiding januari 2025

 Blok I:

  • 27 & 28 januari 2025

  • 24 & 25 februari 2025

  • 31 maart & 1 april 2025

  • 5 & 6 mei 2025

  • extra oefendag 28 mei 2025

  • 30 juni & 1 juli 2025

Blok II:​

  • 1 & 2 september 2025

  • 6 & 7 oktober 2025

  • 3 & 4 november 2025

  • extra oefendag 19 november 2025

  • 8 & 9 december 2025​

 

Lopende opleiding september 2025

​ Blok I:

  • 25 & 26 september 2025

  • 23 & 24 oktober 2025

  • 27 & 28 november 2025

  • extra oefendag 10 december 2025

  • 8 & 9 januari 2026

  • 5 & 6 februari 2026

Blok II:​

  • 19 & 20 maart 2026

  • 16 & 17 april 2026

  • 21 & 22 mei 2026

  • extra oefendag 3 juni 2026

  • 25 & 26 juni 2026

Start met Opleiding Systemisch Werken (Blok I en II)

Succesverhalen van cursisten

Contact opnemen

Trainer/mentor NEI & NEI Master

Lenneke van de Meulengraaf

Ik ben Lenneke van de Meulengraaf en ben voornamelijk aanwezig bij de NEI en de NEI Master opleidingen als mentor en als trainer. En geniet ervan om cursisten te begeleiden in hun proces en vind het erg mooi en bijzonder om te zien wat voor positieve veranderingen iedereen doormaakt tijdens een opleidingsjaar. Naast mijn werk, wat helemaal niet zo voelt! Ben ik graag thuis met mijn gezin. En houd ik van sporten, wandelen en van yoga en vind ik het gezellig om af te spreken met vriendinnen.